Harry Potter - De Vises Sten

Jag och Nathalie tänkte självklart gå och se på den nya Harry Potterfilmen på Bio. Men först ska vi se dom första 6 filmerna som gjorts.

2001 – Harry Potter och de vises sten (Harry Potter and the Philosopher's Stone)
2002 – Harry Potter och Hemligheternas kammare (Harry Potter and the Chamber of Secrets)
2004 – Harry Potter och fången från Azkaban (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban)
2005 – Harry Potter och den flammande bägaren (Harry Potter and the Goblet of Fire)
2007 – Harry Potter och Fenixorden (Harry Potter and the Order of the Phoenix)
2009 – Harry Potter och Halvblodsprinsen (Harry Potter and the Half-blood Prince)
2010 – Harry Potter och dödsrelikerna del 1 (Harry Potter and the Deathly Hallows part 1)
2011 – Harry Potter och dödsrelikerna del 2 (Harry Potter and the Deathly Hallows part 2)

2001 - DE VISES STEN

Harry Potter har alltid för mig varit många snäpp under Sagan om Ringen-filmerna. Mest för att jag såg dom först, dom är mer vuxenvänliga och att det överlag är en mäktigare historia.



Dock tycker jag att Harry Potter har växt och blivit rätt charmigt under åren som gått. Det finns ju inte så många bra fantasyfilmer där ute. Film ett tycker jag är en bra grundpelare, både för barn och för att få en koppling till karaktärerna i sagan. Även om man som vuxensitter och väntar på något sjukt otäckt så förstår jag Rowlings sätt att visa en ljus historia, det funkar väldigt bra mot dom mörka kontraster man får se i film 4-5-6-7. Det var det Tolkien gjorde också med sin uppmålning av Fylke i början, man vill itne lämna det stället, och sedan börjar det bli mörkare och mörkare. Den första filmen ger mig inte något mer än, "mysig film-känsla".

Därför får den 3 av 5 ärr:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0