Mina Oscars för bästa film 1980-1989

1980
Oscar: Ordinary People
Min Oscar: Star Wars Episode V - Rymdimperiet slår tillbaka

Varför: Jag går på kult i detta fall. Jag har inte sett Ordinary People, har du? Det går knappt att googla filmen.


1981
Oscar: Triumfens ögonblick
Min Oscar: Indiana Jones: Jakten på den försvunna skatten
 
Varför: Var juryn fulla detta år? En av dom största om inte den största matinéfilmen genom tiderna ska självklart vinna. Men till skillnad från Star Wars frpn 1980 blev iaf den piskande arkeologen nominerad.
 

 
1982
Oscar: Gandhi
Min Oscar: E.T

Varför: Spielberg borde vunnit två år irad här. Det är en av filmerna man kommer visa för sina barn och barnbarn.
 


1983
Oscar: Terms of Endearment
Min Oscar: Scarface

Varför: Brian De Palma gjorde här Tony Montana odödlig. Kanske tyckte man i juryn att en remake inte var värdig detta. Vi brukar ju nuförtiden såga alla remakes som kommer. Den blev inte ens nominerad...En bubblare här är Star Wars episode VI.
 

 
1984
Oscar: Amadeus
Min Oscar: Karate Kid
 
Varför: Först och främst, WOW vilket filmår! Så mycket kultfilmer som kom då. Terminator, Ghostbusters, Indiana Jones och de fördömdas tempel är några filmer. Men jag valde en film som berörde mig mest, och en film som borde vunnit för bästa film, om jag fick välja.
 

 
1985
Oscar: Out of Africa
Min Oscar: Tillbaka till framtiden
 
Varför: Om vi säger såhär. Den skulle vunnit om den kom senare. Den är för bra för sin tid.
 

 
1986
Oscar: Platoon
Min Oscar: Stand By Me
 
Varför: Fem fantastiska saker blev gjorda 1986.
1. Aliens
2. Top gun
3. Jag
4. Guds hand
5. Stand By me
 

 
1987
Oscar: The Last Emperor
Min Oscar: Dirty Dancing
 
Varför: Alla har sett den, alla älskar den.
 

 
1988
Oscar: Rain Man
Min Oscar: Die Hard

Varför: En av världens bästa filmer. Den optimala actionrullen!!!
 

 
1989

Oscar: Driving Miss Daisy
Min Oscar: Batman
 
Varför: Min barndom är den här filmen.
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0