Tills lammen blir lejon

Jag har i början av 2010 skrivit en lista på vad jag ska se på bio under året. Efter att jag sett varje film så kommer jag skriva en liten sammanfattning av den här på bloggen. Här är alla 10 filmer jag ska se och hur hajpad jag är på att se de. 1 = otroligt hajpad, 10 = inte hajpad men ska se den.

Filmen som är i fet stil är den jag skriver om idag. Och dom som är i kursiv stil är dom som jag redan skrivit om. Understrukna titlar är dom som jag redan skrivit om, klicka på namnen för att läsa.

1. Vägen 
2. Robin Hood
3. Harry Potter och Halvblodsprinsen del 1
4. Shutter Island
5. The Expendables
6. Narnia: Caspian och skeppet gryningen
7. Inception
8. Prince of Persia
9. Percy Jackson: Kampen om åskviggen
10. En galen natt


Robin Hood

Genre:
Äventyr, Drama, Action 
Längd: 2 timmar 20 minuter
Skådisar: Russel Crowe, Cate Blanchett
Sällskap: Nathalie, Danne och Jessica
Min åsikt: Prince of thieves är och har varit en av mina favoritfilmer, så jag var tvungen att stänga av dom tankarna när vi väl satte oss för att se Riddley Scotts (Gladiator) version av den Engelska folkhjälten. Nu i efterhand tycker jag inte man ska jämnföra dom två, eftersom den här är mycket mer seriös och långdragen (förmodligen första delen av en triologi).

Det jag tyckte var mest spännande var själva storyn där Robin Longstride, kommer hem till England efter ett krig i Frankrike. Och byter sedan identitet till Loxley. känner du igen Loxley? Det var nämligen så Kevin Kostner hette från början i Prince of Thieves.

Filmen handlar egentligen om hur sjävla grundstoryn formas, hur Robin Longstride blir Robin hood, likt Batman Begins. För dig som vill ha en klassisk Robin Hood, tar från dom rika och ger till dom fattiga rekomenderar jag att hoppa över denna och se nästa, jag älskar det, det djupa.

Filmen är också oerhört vackert filmad med stora svepande vyer från helikopterkameror likt Sagan om Ringen. Miljön är den också väldigt vacker med mycket skog. Tycker det är konstigt att jag inte sett det på någon 90-talsfilm. Dom hade ju både kameror och helikoptrar men sällan var det en storslagen vy där en stor här springer över en slätt med musik som gör det ännu större.

Tycker det är en fin resa från början till slut, men just slutet kunde varit bättre. Själva slutslaget var för luddigt för min smak. Fick inte heller känslan av Cate Blanchett (som jag älskar) som Marion. Skulle helre sett en ny skådis i den rollen, det är inte direkt en svårspelad rolltolkning hon gör heller. Otroligt svårt att ge ett värdigt betyg med tanke på att man ser det som en stor helhet om det blir en triologi, men nu ska jag bara ge betyg åt dom 2,5 första timmarna, då tycker jag det kunde vart lite mer action. Lite för mycket snack för att vara en Robin Hood film. Länge leve Kevin Kostner, än så länge...

Mitt betyg: 3,5 av 5

mvh
Bato


Kommentarer
Postat av: Nadine Spatola

Du måste se Dear John !

2010-05-30 @ 19:19:15
Postat av: SweGizmo

Nice Blogg. :D

2010-08-19 @ 23:23:10
URL: http://swegizmo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0