"Che gol"

Bollen kommer in från vänster, jag ser den knappt men känner att där någonstans, framför målvakten kommer bananinlägget landa. Jag tar sats och möter bollen mellan två spelare som är 190cm långa. Dom har inte en chans, min perfekta timing och styrka trycker undan dom och jag slår till bollen med pannan med en sådan kraft att målvakten knappt hinner reagera innan den susar förbi hans händer upp i nättaket.


Joss skriker till och kollar mot mig, jag har precis avgjort en TV-spelsmatch på världsklassnivå. Joss blick övergår till Mats Sundin-ögon, du vet dom när vi vände mot Finland? Joss vrålar "Che-gol" som betyder "Vilket mål" på italienska, hans modersmål.


Men det skulle ha kunnat vara ett dåligt avslut som går på målvakten och in så är det fortfarande ett che-gol. Alla mål är ju snygga på sitt sätt, precis som alla tjejer är lika snygga på olika sätt, stryk det sista. Start, start, start, eventuellt den blåa X-knappen för sparning av målet, sen kör vi igen. Min nu backar vi tillbaka bandet här, och börjar om från början. Hur kan två tidigt födda 86or ha en sån passion på ett fotbollsspel? Hur kan det betyda så mycket för oss?


Allt började en dag för många år sedan, jag och Steffe spelade Fifa 98 och 99, vi spelade oftast på samma lag, eftersom det var roligare att passa varandra och då spelade man hela tiden i en liga.


Johan spelade samtidigt mot sin kompis Fredrik Djerf i Uttran (Tumba). Dom spelade bara mot varandra. Det är därifrån rötterna kommer, det är därför Johan är en av dom bästa avslutarna på TV-spel och på riktigt. Det är därför jag gillar zon-försvar mer än att göra mål.


Där någonstans, vid millenniumskiftet, hittade den bästa tv-spelsduon i modern tid varandra. Eller vi kan väl inte säga att vi är bäst, men vi spelar verkligast och har en passion som ingen annan. Hemma hos mig en somrig kväll, jag och Johan spelar på datorn, International 1998. VM med vårt kära: Gli Azzurri.


Johan gör i det VMet ett av dom vackraste målen som TV-spelsvärlden skådat, en slice från 30 meter över målvakten med Gianfranco Zola. Vad gjorde jag? Jag sov bredvid Joss. Vi hade varit uppe två dygn.


Det blev tydligt hur mycket jag och Johan brann för att spela med varandra på TV-spel. Nästan ännu mer när vårt 3e ben i vår "tri-pod" försvann till en öde ö öst om Sverige.



En vanlig tisdagkväll...

Jag har alltid gillat statistik och siffror. Så varje gång vi spelar skrivs det upp, alla matcher, målskyttar och tabellplacering efter varje omgång. Det är en självklar sak att göra för oss. Sedan så lottar vi alltid CL som på riktigt, vi använder kinderägg till att lägga lagen i och seedar alltid. här är ett exempel.

A-D är seedningsgrupper för UEFA-cup gruppspelet.
1-2 är slutspelsseedning för UEFA-cup.



När vi spelade hela 5 säsonger med roma gjorde jag ett häfte i retroformat. 
(vissa matcher spelades i Rom när vi skulle se Roma-Real Madrid i CL på en liten TV med svartvitt.)


Så kunde en säsong se ut.


Lite hur statistiken kan se ut.

Längst upp kan det vara såhär vackert.


vi gjorde även vår egen transfermarknad, här visas Italien. 


Vi skrev här endast potentiella övergångar till oss. Varav inte alla namn är med. Så lata är vi.


Ett lag som gör övergångar måste kunna hålla sin budget. Vi hade olika summor man fick för avancemang i CL, vunnen match, skytteligavinst osv.

Jag försöker vinkla denna story mer normalt så att alla som läser förstår, även du som har snedlugg, platinablont hår, söt i ansiktet och förmodligen beiga chinos, vitt gina tricot-linne, svart kort skinnjacka och vita tygskor, ska förstå. Annars skulle det låta såhär:


Vi tar lite sylta och lediga så trycker vi igång Pompey borta. Funkar dom här tröjorna? Det tror båda eftersom dom är kritblåa och vi har lite ljusblått. Nu måste vi bara gå ut och värdera och köra halva-halva. Ingen kladdkaka, Jon-vändningar, Steffehörnor, Batofrisparkar eller Joss-vändningar. Copy-Stocka in 3-4-3 om vi ligger under och ta ut junis-Johnson och in med ännu mer grinta på mitten. Sök lökar och knacka ner till rättvänt och hitta struten. Sidled, inte djupled.   




Just nu spelar vi med Manchester City på Pro Evolution Soccer 2009. Vi är inne på andra året. Förra året slutade vi på en tredjeplats i ligan, UEFA-cup mästare, FA-cup tvåa, Liga Cup mästare.


Årets målsättning är kvartsfinal i CL och vinst i ligan. Ligan ser mycket bra ut då vi leder den med 8 poäng. CL är vi klara för kvartsfinal mot Barcelona, det blir tufft. Men 4-5-1 uppställning i första matchen på Nou Camp kan göra att vi kan hålla 0-0 inför returen.


Jag och Joss spelar inte för att det är kul, vi spelar för resultat.


Kommentarer
Postat av: Steff

Che inlägg:)



"Jag och Joss spelar inte för att det är kul, vi spelar för resultat."



Årets citat!

2009-04-23 @ 22:48:01
URL: http://ihuvudetpastefanlukas.blogg.se/
Postat av: Hans Ebenman

Det här kan vara det bästa blogginlägg jag någonsin läst alla kategorier!



Har bara en sak att invända emot, dags att komma över på den mörka sidan (Fifa09-sidan). Annars klockrent...

2009-04-24 @ 08:58:13
Postat av: Mister

Hehehehe, strålende lesning! WOW!

2009-04-24 @ 12:16:11
URL: http://www.andreadoria.se
Postat av: Kviborg

Det mest fantastiska med detta inlägg är det exakt stämmer in på sådana saker man själv sitter och gör hemma :D

2009-04-24 @ 13:58:17
Postat av: joss

"sidled, inte djupled."



bene bato.

2009-04-24 @ 21:51:42
Postat av: Oskar N

När jag såg Romahäftet i retroformat började jag gråta av lycka.

Fantastiskt inlägg.

2009-05-04 @ 18:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0