81st Academy Awards - Uppesittarkväll när den är som bäst!

Söndagen den 22a februari klockan 23.50.
Den årliga Oscarsgalan i Hollywood drar igång och jag slits mellan tanken "sova" eller "vara uppe till kl 07.00 och se hela galan".

Jag valde det sistnämnda och kommer inte ångra det för fem öre. Från och med igår, ska jag aldrig missa en Oscarsgala.

Här får du följa med i en fantastisk natt ur min synvinkel.

23.50 - 02.00 : Röda Mattan
Röda matten är startskottet på den här galan. Utanför Kodak Theatre i Hollywood. rullar man ut den stora röda mattan. Fotografer till höger och vänster knuffar sig fram för att fota stjärnorna då deras limousiner rullar fram och dörren öppnas. Fotograferna här är till skillnad från det "vardagliga livet" inte papparazzis, utan är inhyrda för att ta vackra bilder på vackra stjärnor.



Jag älskar den här delen, kvinnorna glänser och männen står där alla likadant, elegant klädda med sin svarta smoking, vita frackskjorta eller smokingskjorta och en smal-knuten svart fluga. Ficknäsduken är lika kritvit som deras tänder och oftast posar männen med händerna i fickorna, vilket är självklart för det är då det blir snyggast bilder.

Damerna har en annan pose, en fot framför den andra för att visa dom solarie (eller Kalifornien-bruna) benen, händerna på höfterna och ibland, speciellt när dom har barryggade klänningar (vilket dom oftast har) eller en tatuering, så vänder dom sig mot kameran nästan med ryggen till och ler brett. Den ena vackra klänningen avlöser den andra och det är 2 timmar mjukporr för oss som gillar klassisk skönhet. Alla är vackra på sitt sätt, men jag föll igår för en helt fantastiskt vacker Kate Winslet. Jag tycker hon var i en klass för sig. Elegant brittisk, vackert rödblond i håret, vardagligt leende och inga överdrivna poser. Inte illa att vara vackrast på röda mattan och vinna en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. 


Den underbara Kate!

Farten är ordentligt snabb när man nu börjar närma sig 02.00 svensk tid, altså 30 minuter innan galan börjar. Vissa stjärnor blir haffade av en intervjuare och får svara på frågorna som är i vanlig "Peter Jihde-anda". Sedan måste stjärnorna självklart bli mer slickade där bak än vad dom redan är så då säger Amerikanen i fråga "By the way you're looking absolutley stunning tonight"

Här är lite bilder från det jag såg inatt mellan 23.50 och 02.00. Dom som jag tyckte var snyggast.


Över: Brangelina - Hollywoods mest omskrivna. Angelina lös som vanligt med en jätteenkel svart klänning, och lyfte upp det med en sagolik grön färg på örhängen och ring. Låter nästan som att det är mig man pratar om. Under: En Marisa Tomei som var hur vacker som helst, även om klänningen i fråga inte va så snygg. Hon vann inte oscar för "Kvinnliga Biroll" - men var glad iaf, hon har ju fått George Costanza på fall, nästan.


Över: Natalie Portman, den killen i Sverige som inte tycker att denna Israelfödda kvinna är en av världens vackraste är nog ensammast i hela världen. Galans vackraste klänning enligt många experter. En av få som gick ifrån Svart och hudtonade färger till något som syntes. Men hon är snygg i T-shirt så fel kan det inte gå. Under: Sean Penn. Penn var inte favorittippad att vinna "årets Manliga huvudroll", men Sean Penn har alltid för mig varit en helt fantastisk skådespelare som berör och som allt klarar av sina roller med bravur. Oavsett om det är förståndshandikappad i "I am Sam" eller rollen han vann för igår, som den Homosexuella Harvey Milk i "Milk", så är han en av dom absolut största. Men det störta jag tar med mig från honom igår är när Heath Ledgers familj ska gå upp och ta emot priset till sin bortgångna son. Passionen i en inzoomad Sean Penn, ögononen och ansiktsuttrycket gör att under dom tre sekunderna, är hela natten förgylld av glädje och harmoni. Som mitt fotbollslag med andra ord. Jag grät, Sean Penn grät, jag tror alla som satt där och såg galan kl. 03.30 eller vad det var, grät.


Över: Vaxdockan Angelina. Under: Evan Rachel Wood, visar att hur vacker en 21-åring kan vara. Helt fantastisk.


Den tjejsnygga Zach Efron. Ser som vanligt helt fantastisk ut, dock tycker jag han ska variera håret lite, halvlångt skulle jag tröttnat på efter 5 år. Men Zaquisha är inte jag, och jag är inte Zaquisha, så han ska väl ha så livet ut.




Klockan börjar närma sig 02.30 och jag börjar göra det bekvämt för mig i soffan. Ljusen är tända, en skål med lantchips hälls upp, en bägare med Bobs apelsinsaft ställs på bordet och ett fullt glas med is är redo att starta själva galan.




Nu är klockan 02.30 och själva galan ska börja. Hunkarnas hunk, Hugh (eller HHH som jag kom på för 4 sekunder sen), Jackman är galans värd och jag tycker han är lysande, lite mycket musikal ibland men lagom humor med allvar.  

Roligast ikväll på galan var Ben Stiller, som kommer in med 30 cm löskägg och tuggar tuggummi och är jättestroppig.
 
Det finns 5 priser som väger tyngre än alla andra, Manliga huvudroll, Kvinnliga huvudroll, Manliga Biroll, Kvinnliga Biroll och själklart årets Film. 

Dom såg jag fram emot, men självklart så är inte arrangörerna dumma utan sprider ut priserna mellan 02.30-06.00. Så man inte kan ställa klockan på 05.00 och se alla dom stora priserna. Men som sagt, jag ångrar inte natten, den var helt magisk. Den största vinnaren blev en Engelsk-Indisk film kallad Slumdog Millionaire, den har snart biopremiär i Sverige och jag måste se den, eftersom den vann 8 oscars bl.a för bästa film


Kvinnlig Biroll
Nominerade

Amy Adams i "Doubt"

Penélope Cruz i "Vicky Cristina Barcelona"

Viola Davis i "Doubt"

Taraji P. Henson i "The Curious Case of Benjamin Button"

Marisa Tomei i "The Wrestler"


Vinnare: Penélope Cruz

 
Manlig Biroll
Nominerade
Josh Brolin i "Milk"

Robert Downey Jr. i "Tropic Thunder"

Philip Seymour Hoffman i "Doubt"

Heath Ledger i "The Dark Knight"

Michael Shannon i "Revolutionary Road"

Vinnare: Heath Ledger



Manlig Huvudroll
Nominerade

Richard Jenkins i "The Visitor"

Frank Langella i "Frost/Nixon"

Sean Penn i "Milk"

Brad Pitt i "The Curious Case of Benjamin Button"

Mickey Rourke i "The Wrestler" 

Vinnare: Sean Penn

Kvinnlig Huvudroll
Nominerade

Anne Hathaway i "Rachel Getting Married"

Angelina Jolie i "Changeling"

Melissa Leo i "Frozen River"

Meryl Streep i "Doubt"

Kate Winslet i "The Reader"


 Vinnare: Kate Winslet




Bästa Film
Nominerade

"The Curious Case of Benjamin Button"

"Frost/Nixon"

"Milk"

"The Reader"

"Slumdog Millionaire"
 
Vinnare: Slumdog Millionaire



Galan tar slut kl 06.00 svensk tid och jag ska sova. Sammanfattningsvis måste jag säga att jag tycker upplägget var opptimalt och att du som inte såg galan missade något speciellt. Den hade allt, förutom mina favorit, Leo Di Caprio, saknade honom där. 

Här nedanför har du lite bilder på efterfesten.



Engelska skönheter ovan: Kate Beck-insale och Victoria Beck-ham, båda i svart och Posh i en Angelinadetalj på fingret. Under: Min drömkvinna,  Kate.


En av mina absoluta favoriter, Ovan: Will Smith, som delade ut priser och som själv skulle vart nominerad som vanligt om inte "I am legend" var så fruktansvärt dålig. Will är ju alltid bra. Under: Ett av Hollywoods vackraste par. Är dom inte det så är sonen nummer ett bland alla småstjärnor. Gwen och Gavin. Gavin som är vän med Roger Federer, höjs ju naturligtvis mer i mina ögon då. Gwen som vanligt, blek hy, uppsatt hår och knallrött läppstift, bara hon och Scarlett som kan bära upp det så bra.

Regards
Bato


Kommentarer
Postat av: Kelly

Hej Bato! Vad skoj att du bloggar också! Vet inte om jag nämnde det på axe-festen men jag har en av sveriges mest lästa bloggar, så kika in vetja :-)

2009-02-23 @ 15:37:55
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: Kelly

Haha, roligt att fler o fler börjar blogga iaf :-) Ja, klart man var uppe till kl 6 imorse jue :-) Har endast sovit 3 timmar så jag lär väl kollapsa när jag kommer hem. Hoppas allt är bra med dig! kramkram

2009-02-23 @ 15:51:27
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: Kelly

Jodu, ikväll blir det nog att lägga sig skapligt o ta igen sömn som gick förlorad inatt :-) Är ledig, men måste jobba med bloggen och fota en massa (har med mina samarbeten att göra) men jag klagar inte :-) Yes, kollade in musikvideon, haha..från festen ju!

2009-02-23 @ 15:57:58
URL: http://www.kellybiddle.se
Postat av: paulina

helt klart :)

2009-02-23 @ 16:02:44
URL: http://paulinadk.blogg.se/
Postat av: louise

nåt jag störde mig nåt så jävligt på var ju när dom traskade runt på röda mattan och alla kommentatorer ska slänga till varandra: "Och en, en gång, ni ser helt otroliga ut""och det var den underbara marc""lizzie, du ser extraordinär ut ikväll" osv. tomma kommentarer, nej.. ska se hur dags man somnar ikväll då.

2009-02-23 @ 16:47:50
URL: http://loisew.blogg.se/
Postat av: emma

Åh va bra att du bloggade om detta, såg ju inte galan men nu känns det som att jag gjorde det.



Jag har utmanat dej på min blogg=)



saknar dej och danne ju! jag ska jobba på plan 1 den 5 mars, ska vi luncha??



Puss & kram

2009-02-24 @ 09:59:35
URL: http://emmalewin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0