A Walk To Remember

Titel: A Walk To Remember
År: 2002
Genre: Drama/Romantik
Längd: 1 tim 37 min
Skådespelare: Shane West, Mandy Moore, Peter Coyote


Som många av ni som läser vet, så har jag texten "A Walk To Remember" intatuerad på min arm. Det är titeln på min favoritfilm som jag såg för första gången 2002 i mitt pojkrum med min kompis Steffe. 

Filmen handlar om ungdomskärlek, vilket alla kan relatera till. Den handlar också om förhållandet mellan far och son, hur en person kan förändra ens liv och om förbjuden kärlek

Den förbjudna kärleken har funnits i alla former på pjäser eller filmer. Den kändaste är Romeo och Julia. Där är den oförbjudna kärleken familjerna som är rivaler. I AWTR är det omvandlat till "cool" och "töntig". Den coola killen som faller för den töntiga tjejen.

Handlingen skulle kunna beskrivas såhär:
Den coola Landon Carter (Shane West) är på toppen av sitt liv hitils, populärast i skolan, mycket fester och är tillsammans med den snyggaste tjejen i skolan. Efter ett snedsteg på fyllan skickas han till rektorn som inte stänger av honom utan bestraffar honom med att undervisa yngre elever på systerskolan, samt att vara med i dramagruppen där han träffar Jamie Sullivan (Mandy Moore). Jamie är den lugna men självsäkra tjejen som tar dagen som den kommer och är mycket troende. Så när dessa två världar kolliderar och Landon inser att Jamies värld innehåller hopp om kärlek, karriär och mognad i livet får man följa hans förvandling mot ett bättre liv.


Det enda minuset jag kan ge min favoritfilm är längden på den, jag tycker det går lite för fort fram och skulle kanske vilja ha en halvtimme extra. 




Soundtracket för filmen är helt makalös, säkert 10 låtar som är riktigt bra inte bara under filmens gång utan efteråt i ipoden. Och det häftigaste är kanske hur mycket man gråter på den, så mycket så man skrattar åt sig själv.

Betyg
Handling: 4/5
Skådespelare: 4/5
Känsla: 5/5
Början: 3/5
Mitt: 5/5
Slut: 5/5
Soundtrack: 6/5

Soundtrack:
I Dare You to Move - Switchfoot 4/5
Cry - Mandy Moore 5/5
I'll always remember - Mandy Moore and Jonathan Foreman 5/5
Dancing in the Moonlight - Toploader 4/5
Learning to Breathe - Switchfoot 5/5
Only Hope - Mandy Moore 5/5
It's Gonna be Love - Mandy Moore 5/5
You - Switchfoot 4/5
If You Believe - Rachel Lampa 3/5
No One - Cold 3/5
So What Does It All Mean - Average Jo 2/5
Mother We Just Can't Get Enough - New Radicals 4/5
Only Hope - Switchfoot 4/5

Bato Antunovic

  

Kommentarer
Postat av: Jessica Strömberg

Gud så underbart och läsa detta! Att det finns fler som tyck som jag :)

Sköt om dig! :)

2009-05-12 @ 17:01:45
URL: http://www.nightlife.se/JessicaStromberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0