Nummer 24 - inte Joss den här gången

Det finns folk som tycker att Cristiano Ronaldo och Leonel Messi är världens bästa spelare. Jag förstår er till hundra procent.

Snabbheten, tekniken och balansen på så hög nivå är helt fantastisk. Publiken älskar det, tränarna måste ha en sådan spelare i sitt lag, men någonstans där känner jag hur gamla svarta predator i mig kommer fram, hur romantiken inom fotbollen känns avlägsen, varje gång jag läser en artikel om dessa framtida moderna spelare som är snabba och tekniska.

Det är väl så att jag som människa och spelare växt upp nu och insett vad för sorts fotboll jag älskar. Varför jag älskar spelare som Del Piero, Beckham, Raul, Zidane, Guti, Scholes, Gerrard m.m

Fotboll för mig handlar om att göra det enkelt, hitta ytor som dina motståndare löper isär, knacka upp en boll på forward nummer 1 och få ett tillbakaspel på ett och forward nummer 2 tar löpningen i djupled. Jag pratar om tvåvägsspelarna som spelar enkelt och har ett passningsspel som dom lever på, tekniken hos dessa spelare ligger inte i överstegsfinter och rabonas, tekniken här sitter i mottagningar och i huvudet. Det är därför jag tillägnar denna krönika åt världens just nu bästa spelare enligt mig:

Darren Fletcher

Darren Fletcher kom till Manchester United 2000, till den berömda ungdomsakademin som skolar spelare i Manchester United ramen. Scholes, Gary Neville, Giggs och Becks-ramen. Han kom upp till A-laget 2001, 17 år gammal. Många trodde här att arvtagaren från den gyllene generationen var här, men skador satte stopp för skottens genombrott.

Det är precis i det där skedet man inser hur stor manager Sir Alex är, hur många spelare har han skickat bort endast för att dom gjort en halvdan säsong eller är långtidsskadade.

Hur många hade skickat iväg en Giggs på nergång och skadebeneägen?
Hur många hade sålt Solskjear till Pompey när han fick en långtidsskada?

Dom enda han skickat iväg är spelare som han haft duster med personligen, vilket alla tränare skulle gjort, jag har själv varit med om det. Jag pratar då främst om Beckham och Staam.

Fletcher fick vara kvar, och fick utstå ganska så hård kritik till en början, men Sir Alex trodde på honom och lät honom komma in i laget.

5 år efter att Fletcher kommit in i A-laget hade han fortfarande inte tagit en plats, inte så konstigt med tanke på vilken kvartett som startade matcherna. Ronaldo, Scholes, Carrick och Giggs.

När sedan klubben värvade Hargreaves och Nani säsongen därpå var hoppet om skotska minuter på planen helt döda. Han spelade inte mycket alls och till den här säsongen hade han inte förhoppningar på det heller, ända tills det blev lite skador och nummer 24 tog sin chans.

Resten är historia, Fletcher har skrivit på ett treårskontrakt som visar på hur skicklig Sir Alex är på att behålla spelare och göra 30 man nöjda även om dom inte spelar varje match.

Han fick rött kort igår mot Arsenal i CL-semin. Vad gör han då? Han joggar ut från planen utan att säga ett ord till domaren och motståndaren, trots att han var först på bollen. Killen missar sitt livs match och visar sådan proffesionalism. Det är av honom småbarnen ska lära sig, inte av Messi eller Ronaldo.

Fletcher har växt som spelare och efter semifinalerna mot Arsenal och senaste ligaomgångarna kan väl alla intyga om att den här skotten just nu är en av världens bästa spelare. Men nästa säsong kanske han endast spelar i FA-cupen för att Hargreaves och Scholes är tillbaka. Självklart bäst på plan som vanligt. 


Darren Fletcher

  

Kommentarer
Postat av: Joss

United har de 30 bästa spelarna i världen.

Jag älskar Darren.

2009-05-06 @ 13:26:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0