Maldini 3

Året är 1995.

Jag och min vän Steffe har dödstråkigt i klassrummet och den enda trösten är att det är fri placering så vi kan sitta bredvid varandra. Eftersom båda två är stora fanatiker av sporten fotboll och eftersom båda gillar romantiska fotbollsspelare så har vi ett samtalsämne värt dagen.


Med romantiska fotbollsspelare menar jag inte att dom tänder ljus i omklädningsrummet och fixar ett skumbad till sina lagkamrater efter match. Då blir man hånad. Romantik för oss innebär dom som spelar enkel fotboll, klassisk Adidasfotboll och dom som är fanbärare i sina klubbar, så som konstnären är för Juve, Prinsen är för Giallorossi och kungen är för Los Blancos.



Maldini är som ett vin.


Paolo.

Det är en utdöd skara det där, dom som håller sig till en och samma klubb. Förut var det vanligt, jag mins starkast den klassiska fyrbackslinjen i Arsenal. Nu springer det exempelvis runt en nr 10 mittback som öppet hånar sina lagkamrater, som lagkapten, efter endast någon säsong bakom sig i klubben, som kom från en av dom största rivalerna Chelsea. Stryk det sista, vill inte ha det laget med i denna hyllningstext.



Maldini i närkamp med en annan ikon och legend. Idag möts dom för sista gången.

När vi sitter där som 9-åringar jag och Steffe blir det den klassiska leken, gör din drömelva på ett papper och se hur du disponerar laget, det har alla som gillar fotboll gjort någon gång. Min brukade se ut såhär.


Schmeichel; Matthäus, Baresi, Maldini; Brolin, Keane, Boban, Poborski; Baggio, Romario.


Förutom Romario, (Som enligt honom själv gjort 1000 mål i sin karriär och spelar lite halvt i Brasilien, jag vet inte ens om han slutat där borta, för mig slutade han när han gick från Europa.) så är det Paolo Maldini som spelar kvar på den högsta nivån och leder sitt lag precis som för 24 år sedan.
 

Paolo startade sin karriär i sitt Milan ett år innan jag föddes. Idag den 24e maj 2009 spelar han sin sista hemmamatch på San Siro mot Roma. Tröja nummer 3 kommer att pensioneras i klubben.


Paolo har under sina år påverkat alla fans i världen och motståndare med sitt lugn och blick för spelet, han kanske är den mest omtyckta spelaren på detta jordklot. Gentlemanna stilen och dom mörka ögonen har förtrollat en hel värld. Man pratar sällan om honom efter matcher, vilket tyder på att han förmodligen varit bland dom bästa på planen. Han har vunnit mer Europacuper än vad Barcelona (samma sak här) har gjort totalt som klubb.


Paolo som modell för H&M.


5 gånger har han vunnit den trofén.


Som sagt, jag född 86, Paolo Milanspelare 85.


Idag säger vi Ciao en sista gång, idag säger vi adjö till bandieran som gör mitt fotbollsliv värt att leva.


Steffe hade föresten också Maldini i sitt drömlag.     

//Nr 32


Jag var tvungen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0