2012

I söndags hade vi en partykväll. Jag/Nathalie, Danne/Jessica, Martin/Sanna.

Det inleddes med wook hos mig klockan 18.30. Vi hade köpt biljetter till en bio som gick 21.00. Dock hade vi inte hämtat ut biljetterna än. Men vi slapp iaf vara där en timme innan. Klockan 21.00 befann vi oss på Sergels Biograf för att hämta ut biljetterna.

När biljetterna kommer ut från automaten står det Söder på dom. Panik gånger två!

Vi går snabbt ut och ropar på en taxi, en kommer direkt, men vi behöver två. Så vi killar hoppar ini första eftersom vi ska köpa all snacks till bion, så tar tjejerna nästa. 21.15 var vi framme vid biografen och köpte allt. Vi hade dom bästa platserna i hela salongen, mitten i mitten. 6 platser. Dock satt självklart 3 småligister där, som jag med glädje skickade iväg med vuxenröst "Grabbar, jag tror ni sitter fel"

Efter många morrande ljud och onda blickar satte vi oss ner.



Film: 2012
När: Söndag den 15 november 2009
Var: Söder efter många om och men

About:
Det handlar som så många katastroffilmer om jorden och dess existens. Mayaindianerna ska för många tusen år sedan förutspått att jorden kommer gå under 21a december 2012. Självklart inträffar detta och vår huvudperson (John Cusack) får självklart reda på det. Han får reda på av en bohemisk radiopratare (Woody Harrelson) att någonstans i världen finns det arker dom satt upp som ska klara av alla naturkatastrofer som inträffar. Så nu blir det en jakt på arkerna innan jorden bokstavligt talat går under.



Sammanfattning: Filmen var fantastisk ur ett specialeffektsvis. En orgie av rasande byggnader, fallande berg och döda människor. Det negativa var självklart att John Cusack och hans familj överlevde det ena omöjliga fallet efter det andra. Tänk Indiana Jones/Die Hard fast 1000 gånger värre. Sen är det lite larvigt att en av dom i familjen kunde flyga ett flygplan, precis när det behövdes.

Jag älskar katastroffilmer och tyckte väl det var helt klart värt pengarna. Lite roligt med rysk brytning på 5-6 skådisar. Och höjdpunkten var när en Arnold Lookalike pratade som guvenör på tvn.

Som vanligt på bio sitter man på helspänn. Det som jag inte gillade var skådisarnas kontakt. Kände faktist ingen kärlek till nån av dom utan hoppades på att dom skulle dö mer än att dom skulle klara sig. Sen tycker jag Cusack och Amanda Peet är så omaka så det är löjligt. Dom snyftande adjösamtalen var inte så bra dom heller. Jämnför jag den med Independence day är den skitdålig, men nu gör jag inte det. Detta var mer effekter, mer action och mer bio än vad independence day någonsin kommer vara.

Filmen får 3 av 5 Oscarsstatyetter av mig.


Ps. Den Amerikanska presidenten spelas av Danny Glover. Det är bland det sämsta man sett på bio på väldigt länge. För det första är han komiker man inte kan ta på allvar. Sen har han den jobbigaste rösten genom tiderna nuförtiden. ds.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0