UEFA andrea doria champions league 2009 - en krönika

Efter några månader var det dags igen. Skulle Bato få försvara sin titel? Skulle Dinnesen försvara sitt favoritskap? Skulle Sellfors få byta bild på Facebook till en buckla? Skulle Mister få rätt i hans kaxighet under en veckas tid?

En av de sakerna slog igenom…

Vi mins allt som ett trögstartat storlag som spelade sina kort rätt till slut, och en rysk 23 åring som bytt nummer till 10 för att han skulle bära fram laget.

Gruppspel

Gruppspelet vart indelat i tre grupper, där alla skulle slåss om de åtråvärda platserna till kvartsfinalerna. Det som var säkert var att 4 av 12 skulle åka ut i gruppspelet. Det som inte var säkert var att ingen av oss viste vem som skulle dra längsta strået i slutspelet och överleva 3 tuffa matcher.

De 12 lag som ställde upp i denna turnering var följande:

Inför turneringen såg det ut som att Christopher Kviborg skulle kasta in handduken efter att ha fått feber på torsdagen. Mister kallade då in en reserv som är av många mer älskad än Eros Ramazzotti, speciellt efter torsdagens konsert. Johny Wiederholm skulle ta över den vita Real Madrid tröjan om Kviborg inte tillfrisknade.

Då kom chocken.

Sms 09.46 från Hans Ebenman:
”Jag kan tyvärr inte va med ikväll. Försökte in i det sista! Farsan va sugen på att gå ut o käka ikväll och kan inte lämna honom själv. Runström får ta min plats som Chelsea. Lycka till.”

Allas vår Hasse kunde alltså inte vara med. Jag visste att det kunde hända eftersom Hasse förklarat för mig att hans far kommer upp för att se Eros och vara där även under fredagen.

Vi vart inte arga på Hasse, det kan man inte vara. Han är för underbar som människa och så ödmjuk att Roger Federer är en övertatuerad gangster om man jämför de två. Har man dessutom träffat Hasses far Bo under torsdagskvällen så förstår man att en sådan människa + att familj nummer ett går alltid före fotboll och ibland även Doria.

Men ett klart upplyftande besked kom en minut senare, när jag messade både Mister och Hussfelt att Hasse inte kunde vara med.

”Kviborg skicka mail, han är med"

Sms:et var från Jeppe och när jag rest mig ur sängen och gått in på mailen så var det bekräftat: ”Jag spelar” från Dorias Guti/Ass/min blivande make.

Wiederholm tog då över Chelsea istället för Hasse och Kviborg återgick till sitt corazon.

Gruppindelningen blev följande.

Grupp A

Grupp A innehöll lagen Man. City, Man. United, Inter samt Barcelona. Jeppe var City, jag var United, Sellis var Inter och Pastorn var Barcelona.




Favoriterna höll alltså hela vägen i Grupp A.

Grupp B

Grupp B innehöll lagen Arsenal, Roma, Sevilla samt Tottenham. Mister var Arsenal, Joss var Roma, Henke var Sevilla och Tommy var Tottenham.





Än så länge var alltså Man. United (1) , Roma (1), Man. City (2), Sevilla (2) direktkvalificerade till kvartsfinal. Arsenal (3) klarade också av att gå vidare som bästa trea eftersom grupptrean i A hade en poäng.
5 lag vidare av 8.

Grupp C

Grupp C innehöll lagen Chelsea, Juventus, Liverpool samt Real Madrid. Wiederholm var Chelsea, Dinnesen var Juventus, Grande var Liverpool och Kviborg var Real Madrid.



Nu var alla 8 slutspelslag klara: Man. United (1) , Roma (1), Real Madrid (1), Man. City (2), Sevilla (2), Juventus (2) direktkvalificerade till kvartsfinal. De två bästa treorna blev Arsenal och Liverpool.























Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0