Dags för lottning i CL på fredag!

Altså dags för slutspelet i Champions League. Här har du läget för dom största lagen.







Manchester United FC
Vinnare i grupp C

Kan möta: Inter, Lyon, København, Roma, Marseille, Milan
Förra säsongen: Kvartsfinal
Kvalificerade sig som: Liga 2:a, England
Säsonger i UEFA Champions League: 16
Europacuphistoria: Vinnare (3 gånger)
Min kommentar: Hoppas verkligen på United i år. Tror dock dom kommer få Inter eller Milan, dom har aldrig det lätt med lottningen, lite som Real Madrid.


FC Barcelona
Vinnare i grupp D

Kan möta: Inter, Lyon, Roma, Marseille, Milan, Arsenal
Förra säsongen: semi-finals
Kvalificerade sig som: Liga 1:a, Spanien
Säsonger i UEFA Champions League: 15
Europacuphistoria: Vinnare (3 gånger)
Min kommentar: I början av säsongen trodde jag dom skulle ryka i kvartsfinal. Men efter deras senaste månad så måste jag säga att dom är huvudfavoriter till att ta hem allt. Har alltid lätt med lottningen och får förmodligen Marseille.


FC Bayern München

Vinnare i grupp E
Kan möta:
Inter, Lyon, Valencia, København, Marseille, Milan, Arsenal
Förra säsongen: Finalförlust
Kvalificerade sig som: Liga 1:a, Tyskland
Säsonger i UEFA Champions League: 15
Europacuphistoria: Vinnare (4 gånger)
Min kommentar: Till skillnad från förra året då laget var sjukt nära på att åka ur, ser tyskarna äckligt starka ut detta år. Lägg till då att dom förra året gick till final. Jag hoppas på Antingen Inter, Lyon eller Arsenal för dom, så något lag man gillar mindre åker garanterat.


Chelsea FC

Vinnare i Grupp F
Kan möta:
Inter, Lyon, Valencia, København, Roma, Milan
Kvalificerade sig som: Liga 1:a, England
Förra säsongen: Åttondelsfinal
Säsonger i UEFA Champions League: 9
Europacuphistoria: Finalförlust
Min kommentar: Chelsea är ett lag jag gillar. Dom har imponerat sjukt mycket i gruppen, mest av alla. Deras otroligt dåliga form på dom senaste matcherna visar att man kan få det jobbigt, men möter man ett bra lag så höjer man sig. Nu är Lampard och Drogba tillbaka.


Real Madrid CF
Vinnare i Grupp G
Kan möta:
Inter, Lyon, København, Roma, Marseille, Arsenal
Kvalificerade sig som: Liga 2:a, Spanien
Förra säsongen: Åttondelsfinal
Säsonger i UEFA Champions League: 15
Europacuphistoria: Vinnare (9 gånger)
Min kommentar: Jag tror turneringen skulle må bra av att äntligen få fram Real Madrid till minst semifinel. Efter många år av besvikelse så ser Mourinhos spelare ut att ha hittat rätt. Och i ärlighetens namn så har dom kört över allt motstånd förutom i El Clasico, med då spelade Barcelona på topp. Jag hoppas på Köpenhamn, Roma eller Marseille. Allt annat är hejdå till en kvartsfinalplats. Har dåliga minnen från Arsenal, Lyon, Roma.


FC Internazionale Milano

Tvåa i grupp A

Kan möta: Schalke, Man United, Barcelona, Bayern, Chelsea, Madrid, Shakhtar
Kvalificerade sig som: Regerande mästare/ Liga 1:a, Italien
Förra säsongen: Vinnare
Säsonger i UEFA Champions League: 10
Europacuphistoria: Vinnare (3 gånger)
Min kommentar: Inter är en enorm besvikelse i Ligan detta år. I CL har man gjort det som krävs men ändå förlorat överraskande mot Tottenham borta och snudd på hemma. Om man vaknar till så blir man självklart en kandidat men Benitez ser vilsen ut och att vinna två år irad är nästan omöjligt.


AS Roma

Tvåa i grupp E
Kan möta:
Tottenham, Schalke, Man United, Barcelona, Chelsea, Madrid, Shakhtar
Kvalificerade sig som: Liga 2:a, Italien
Förra säsongen: UEFA Europa League 16-delsfinal
Säsonger i UEFA Champions League: 7
Europacuphistoria: Tvåa
Min kommentar: Vad ska man säga om Roma? Ett av världens charmigaste lag, som kan förlora mot dom sämsta och vinna mot dom bästa. Ett lag som jag tycker har varit underskattat om man kollar på deras trupp och vilka framgångar dom haft. Självklart har dom svårt i CL men med beror oftast på Man Utd, Chelsea, Barcelona, Real Madrid, Inter och Milan. Det är inte lätt för ett lag som inte har dom absolut största i sitt lag att mäta sig med giganterna, kanske en gång men inte tre.


AC Milan

Tvåa i Grupp G
Kan möta:
Tottenham, Schalke, Man United, Barcelona, Bayern, Chelsea, Shakhtar
Kvalificerade sig som: Liga 3:a, Italien
Förra säsongen: Åttondelsfinal
Säsonger i UEFA Champions League: 14
Europacuphistoria: Vinnare (7 gånger)
Min kommentar: Milans historia kan ingen blunda för, dom är dom enda som mäter sig med Real Madrid vad gäller titlar. Man vet aldrig var man har dom, lite som Bayern München. Dom kan åka ut mot Shakhtar eller vinna finalen mot Barcelona. Jag hoppas dom får just Barcelona i åttondelen, då slipper Real någon av dom två iaf.


Arsenal FC
Tvåa i grupp H
Kan möta:
Schalke, Barcelona, Bayern, Madrid
Kvalificerade sig som: Liga 3:a, England
Förra säsongen: Kvartsfinal
Säsonger i UEFA Champions League: 13
Europacuphistoria: Tvåa
Min kommentar: Vad vore CL utan Arsenal? Man måste liksom ha med dom, dom är laget som alltid imponerar i gruppen, där dom oftast får väldigt enkel lottning, och sedan tar det stopp mot något storlag. Dom vinner oftast mot det första storlaget för att bruta ihop i nästa runda. Årets Arsenal är dock starkare med en centertank av klass och fantastiska spelare bakom. Man ligger högt upp i ligan och nackdelen är väl att dom bara har ett spel som är en Light-Barcavariant. Det håller inte om man ska göra något sista 5 minuterna mot ett lag som Chelsea.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0