Bat(o)man serien

För en vecka sen beställde jag den gamla Batmanserien. Fyra filmer är dom och du har garanterat sett dom.

Batman var från början endast en superhjälte som fanns i serietidningar. bob Kane heter mannen som kom på Batman, eller The Bat-man som den hette från början. Han gjorde det när han var 19 år gammal och läderlappen (som är det töntigaste uttrycket genom tiderna) blev en legend.

Nu när jag är sjuk och är hemma och dricker ca 15 liter te för att kunna klara av helgen så ska jag ge dig en lektion i Batmans värld, från starten tills den sista filmen innan Christian Bale kom och ägde upp allt som tidigare gjorts. Altså Historian om Batman och dom första fyra filmerna mellan 1989-1997.

Jag har kollat på dom fyra äldre filmerna under den här veckan och även sett extramaterialet som är väldigt rikt med information, inte lika mycket som Sagan om Ringen men vad är rikare än dom filmerna?

Historien om "The Dark knight"

Batman kom i tryck under det andra världskriget, 1939, för första gången. Serietidningarna blev enormt stora då. När Pearl Harbor attackerades 1941 så blev serietidningar något som fick folk att drömma sig bort och få hopp. På extramaterialet beskriver dom det som att Nordbor har sina Asagudar, dom är asa-bra. Grekerna hade sina havsgudar och liknande (fråga Stefan Lukas).

Amerikanarna saknade just sådana sagor och myter. Därför blev Superhjältarna ikoner för just USA. Så det är inte så konstigt att Spderman är patriotiskt lagd på sina färger och att han står på Empire state med en Amerikansk Flagga ovanför huvudet, låt Amerikanarna vara patriotiska, jag tycker det är underbart att dom är det, det borde vi också vara, och älska vårat land mer än vad vi gör, vi har det t.o.m bättre än dom, ja kanske inte SL då men allt annat.

Men nu ska vi inte prata om Spiderman, Superman eller Wonder Woman, som alla har blåröda färger. Nu ska vi prata om min favorithjälte. Nej inte Fred Persson igen, utan en annan hjälte. Bruice Wayne a.k.a Batman.

Efter Andra världskriget så blev serietidningar den nya litteratueren, precis som datorerna blev på 80-talet för oss. En ny häftig sak som kändes fräsh.

File:Detective27.JPG
Första gången Batman trycktes. I det 27e numret av Detective Comics i maj 1939.

Till en början så läste endast yngre serietidningar, men allt ändrades under 1949, då kom dom första TV historierna om Batman.

Batman blev ännu större eftersom det blev en serie på TV. Du har säkert sett dom klassiska bilderna på en kille med en grå tajt dräkt som hänger i massa trådar. Jag kan tänka mig att det var skitbra då, folk kommer säkert säga samma sak om 50 år vad gäller Batman Begins från 2005.

File:Talbotgordon.JPG 

När nu Batman fanns på TV så blev försäljningen mycket större bland Serietidningarna, många som var i äldre tonåren började därför läsa serier.

Nog om historian nu!

Batman (1989)

Tim Burton, du vet han som älskar Johnny Depp, skapade en storsuccé sommaren 1989. Han startade en filmserie som skulle bli kult bland oss 80-talister. Detta var en storfilm och man kände att det är vinklat till en bredare målgrupp. Michael Keaton spelar Bruice Wayne och Batman, där skurken hette Jokern och spelades av en klassisk Jack Nicholson. Kim Basinger spelar Vicky Vale, som är en tidningsreporter som blir kär i Bruice Wayne.

Detta är en av mina absoluta favoriter vad gäller Batman-filmer genom åren. Det var nytt och skådespelarna var magiska.

File:MikeandJack.jpg
Batman och Jokern

Värt att veta från första Batman-filmen.
- Kim Basinger fick rollen för att skådespelerskan Sean Young ramlat av en häst och skadat sig.
- Filmen spelades in i England för att kulisserna var så stora och hajpen så enorm i USA.
- Bill Murray var ett alternativ till Batman då man skulle göra en komisk version av Batman till en början. Robin Williams skulle spelat Jokern.
- Detta är den enda filmen där man säger att Jokern sköt Bruice Waynes föräldrar av alla filmer och historier.

Mitt betyg: 4 av 5
Anledning: Den första Batmanfilmen, det var det här som fick mig att älska Batman.
Batman: Michael Keaton 4 av 5. Dom intensiva ögonen blandat med den sarkastiska humorn tycker jag är snudd på perfekt. "Den sista människan man skulle kunna tro var Batman" som Tim Burton sa. 
Skurkarna: Jokern 4 av 5. Han skrämde fullständigt skiten ur mig när jag var yngre, och jag tycker än idag att han är bäst av alla under den äldre eran av Batmanfilmer.


Batman Returns (1992)

Denna film regisserades även den av Tim Butron, och visst känner man igen Burtons värld fortfarande, vare sig det är Edward Scissorhands eller Kalle i Chokladfabriken så ser man hans mjuka, barnsliga och coola miljöer. Keaton spelar även här Batman och får nu möta två skurkar, Pingvinen som spelas av Danny DeVito och Catwoman som spelas av Michelle Pheiffer. Även om Max Shreck (Christopher Walken) är skurk också så möter han inte Batman på samma sätt.

Filmen handlar om ett par som dumpar sin son som är ett missfoster i vattnet på Gothams Zoo och i kloakerna växer pojken upp med Pingviner och blir ja just det, en pingvin.

En klart godkänd uppföljare tycker jag, plus för att man behöll känslan från ettan. Det är egentligen endast dom två som jag klassar som dom första originalen.


Det bästa från Returns - Catwoman

Värt att veta från Batman Returns.
- Sean Young, du vet hon som ramla av en häst och inte kunde spela Vicky Vale i den första filmen, skulle erbjudas att spela rollen som Catwoman som en tröst. Där sa Michael Keaton nej eftersom han under den tiden var tillsammans med Michelle Pheiffer. Vilket filmbolaget, Tim Burton och undertecknad köpte.
- Filmen spelades nu in i USA.
- Danny DeVito var sin soll trogen under hela inspelningen och åt rå fisk, då pratar jag inte om sushi.
- Många menade på att filmen var för rå. Exempelvis när pingvinen dör och det kommer svart sörja ur hans mun. Men Tim Buton älskade det.

Mitt Betyg: 3 av 5
Anledning: Det ska du ta och skita i! Nej men den är bra den här filmen, Catwomen gör den till mer sexig än den första och Keaton bibehåller formen. Tycker en sak är väldigt underlig dock, många av Batmans fiender är totalt hjälplösa, dom har alltid en armé som kan slåss men är oftast som barnungar när dom väl möter Batman. Jokern kan absolut inte slåss och Pingvinen är dvärg.
Batman: 3 av 5 Michael Keaton avslutar med stil men jag tycker han var coolare i ettan, nu är han för sårbar, både känslomässigt och fightingmässigt.
Skurkarna: Pingvinen 3 av 5. Han är läskig men jag tror att t.o.m jag skulle slå ner honom om han tappade sitt paraply. Catwoman 4 av 5. Henne skulle jag dock inte vilja möta i en mörk gränd, som hon inte ville leka lite förståss. Vassa klorna och oförutsägbarheten är skrämmande dock blir det lite för mycket show-off från henne vid stunder, där det ska se mer snyggt ut. Max Shreck 5 av 5. Castar du Chris Walken till en film så kommer han vara över alla andra. Han visar i sin roll som Pheiffers chef att han är en av dom största skådisarna genom tiderna. Den galna blicken ger mig gåshud och hur lik är han inte Johnny Depp!!???


Batman Forever (1995)

Joel Schumacher står för Regin i denna film. Tim Burton tackar altså för sig efter två filmer i Registolen men han är faktist med och producerar Batman Forever. Med tanke på att den förra filmen var så äcklig och hemsk enligt många så blev detta en familjevänlig historia. En fruktansvärd nackdel enligt mig och alla andra som fått känshår och inte tar med sina 5 åriga barn till actionfilmer på Bio.

Batman har bytts ut till Val Kilmer som inte gör bort sig, dock tycker jag absolut att Keaton är hästlängder bättre. Här får man för första gången i filmserien möta Robin, som spelas av Chris O'Donnell. En stjärnspeckad skådisuppsättning med Tommy Lee-Jones (En av mina absoluta favoritskådisar) som spelar Two-Face. Jim Carrey (Top tre av mina favoriter) som spelar Riddler, Gåtan. Nicole Kidman som Chase MEridan, en psykolog som hjälper Bruice Wayne och Batman, och blir förälskad i båda två.

Jag tycker att det var för mycket karaktärer i en och samma film, man hinner liksom inte med att få sympati för någon, eller något djup. Allt känns så plastigt, som att dom endast vill visa hur snyggt dom kan göra det och hur mycket pengar dom kan dra in.


Batman och Robin - Nu börjar raset

Värt att veta från Batman Forever.
- Lägg märke till samtalet mellan Batman och Robin när dom går upp ur vattnet på slutet av filmen och pratar om att ön är av metall. Jag vet inte om det är med flit eller om det är så tamt, men samtalet skulle kunna vara från dom gamla serierna. "Robin look, the island is made out of metal" "Watch out Batman". Tjejdåligt!
- Många reagerade på att Batman var aldeles för blond.
- Michael Keaton tackade nej till filmen eftersom han inte gillade den nya iden om en familje-Batman.
- Linda Hamilton a.k.a Sarah Connor var med i castingen som Kidman till slut var bäst på. Tack gode gud för det.
- Tommy Lee-Jones var tveksam till rollen men tackade ja för att hans sons favoritskurk är Two-Face.
- Sjukt nog så var Christian Bale tänkt som Robin men fick inte rollen då den gick till Chris O'Donnell.
- Även Leonardo Di Caprio var på casting för Robin men fick den inte, han fick sitt genombrott två år senare på en båt med Kate.

Mitt Betyg: 2 av 5
Anledning: Visst den är sevärd med coola farkoster och coola skurkar, men allt blev för mycket, en sörja som man bara ville skulle ta slut. Jag önskade nästan att Batman och Robin skulle dö i slutet, så trött blev jag på dom. 
Batman: 1 av 5. Om Val Kilmer ska spela Batman, då ska jag spela den svarta felanklagade fången i Den Gröna Milen. Fick ingen vibb alls att han ska vara Batman.
Skurkarna: Two-Face 2 av 5. Den absolut sämsta rollprestationen som jag sett av Tommy. Överseplande och urlöjlig make up gör att man inte ens var det minsta skraj för honom, även som 9-åring 1995. The Riddler 1 av 5. Den här filmen verkar vilja förstöra annars bra skådisars rykte. Jim spelar som att det vore en blandning mellan Cableguy och Ace Ventura. Att han ska vara en skurk i en Batmanfilm är fruktansvärt. Löjliga outfits och ännu en skurk som inte ens kan slå ett enda knytnävesslag. 
 


Batman och Robin (1997)

Om den förra filmen var överdriven med för mycket skurkar och hjältar är det ingenting mot detta.
Batman, Robin, Batgirl, Mr. Freeze, Poizon Ivy och Bane. I en och samma film. Castingen är fruktansvärd, en Arnold som Freeze blir bara skrattretande, och George Clooney som Batman får ingen känsla alls, förutom att kvinnokarlen Bruice Wayne äntligen fått se sitt rätta ansikte i spegeln. Man föröker med intriger som att Batman och Robins relation är knackig men det funkar inte.

När sedan Arnold på Österrikeska/Engelska ska vara känslosam och bli god och prata gulligt med Clooney ja då vill man bara kasta ut DVDn genom rutan. Vill itne ens gå in på Uma thurmans Poison Ivy. Sen har jag en personlig vendetta mot just Thurman då jag tycker hon är direkt ful och vidrig som skådis.

Chris O'Donnel som spelar Robin uttryckte det såhär. "På Batman Forever kändes det som att vi försökte göra en film, här kändes det som att vi försökte göra en leksaksreklam för barn." Det säger altså en av huvudpersonerna.


"Wat ar ju doinnn" "arrrr"

Värt att veta från Batman och Robin.
- Den sista filmen som gjorts på det sättet, har du sett den vet du varför man la ner skiten i 8 år innan man tog allt på allvar igen med Christian Bale.
- Joel Schumacher ville göra det som en tecknad film enligt alla på bolaget.
- Det gick så långt att Joel Schumacher bad om ursäkt för filmen till alla fans.
- Alicia Silverstone som spelar Catgirl fick en Razzie (motpolen till en Oscar) för sämsta kvinnliga biroll.

Mitt betyg: 0 av 5
Anledning: Läs ovan.
Batman: 0 av 5 i Batmandräkten, 5 av 5 för Bruice Wayne, Clooney är magiskt vacker.
Skurkarna: Mr. Freeze 0 av 5. Arnold ska inte spela Batman skurk om det inte är en förfest för 4 grabbar som vill skratta lite. Poison Ivy 0 av 5. Dö kvinna dö. Bane 3 av 5. Den enda som skrämde mig lite.



Hoppas du tyckte mina synpunkter var bra och fick några timmars skön läsning.

och kom ihåg...den riktiga Batman är Nicolas Anelka.



puss
Bato

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0