Biopremiärer September 2011

Nu är det höst och det är dags att inte bara klä sig varmare, utan nu ska alla på Bio. Själv hatar jag att gå fredags- och söndags-kvällar. Massa folk, oftast i 18-års åldern som ska se film, helst i flock eller i parflock.

Tisdag och torsdag är optimalt!

Här har du Biopremiärerna den här månaden. För mycket långtråkiga dramor tycker jag. Vissa filmer har jag inte ens med för att det är så tråkigt det kan bli.

2 September


Film: Apflickorna
Genre: Drama
Handling: Tonåriga Emma (Mathilda Paradeiser) är ett kontrollfreak med målet att bli mästare inom voltige, en ridsport där man utför gymnastiska övningar på en galopperande häst. När hon ansluter sig till en lokal voltigegrupp träffar hon den utmanande Cassandra (Linda Molin) som ständigt testar gränser och bryter regler. De inleder en trevande relation där de kämpar för att inte hamna i underläge medan Emmas lillasyster alldeles för tidigt söker sig till vuxenlivet.
Min åsikt: Helvete vad tråkig den låter. Drama och om hästar, lägg där till svensk film och jag äter helre sårade sälungar än att betala en krona för den här. Har dock fått bra betyg, som vanligt när det gäller trpkig långfilm som ska vara "djup" och "speciell"

Film: Det är aldrig försent, Larry Crowne
Genre: Drama, Komedi
Handling: Larry (Tom Hanks) har varit stolt medarbetare på jättekedjan U-Mart under en stor del av sitt vuxna liv. Men när finanskrisen slår till och det visar sig att han är en av dem som inte har universitetsutbildning så får han gå.
Min Åsikt: Tom Hanks är en av mina personliga favoriter, det är absolut inte Julia Roberts. Kommer se detta på tv, om jag råkar slå på TVn precis när den börjar.

Film: Midnatt i Paris
Genre: Drama, Romantik
Handling: Förlovade Gil (Wilson) och Inez (Rachel McAdams) är lite som ett par ur valfri Allen-komedi, fast några år senare när den glada förälskelsen lagt sig och förhållandet börjat ebba ut i svenssontristess. Han, misslyckad författare, är barnsligt naiv och söker sig efter romantik i vardagen med drömmar om att bo i Paris medan hon är den stela realisten som vill ha stabilitet och intellektuell stimulans i tillvaron. På ett besök i Paris stöter de på den självbelåtne men karismatiske författaren Paul (Michael Sheen) som Inez sedan tidigare varit förtjust i.
Min Åsikt: Älskar Owen, men kan inte ta han allvarligt. Sen är jag sjukt trött på alla dessa PAris och Londonfilmer som ska kännas independent och sofistikerade, jag är för cheesy för dom. Ge mig nån som dör i cancer och säger cheesy repliker, då är jag helt med.



9 september

Film: Final Destination 5
Genre: Skräck, Thriller
Handling: Elva år har gått sedan originalfilmen då en tonåring förutsåg en flygkrasch och de överlevande gick döden till mötes en efter en. Sedan dess har folk som överlevt motorvägsolyckor, skenande berg-och-dalbanor och senast en våldsam incident på en racerbana brunnit, sprängts och huggits i bitar. Denna gång är det en kontorsråtta (Nicholas D’Agosto) som räddar sina kollegor från en rasande bro efter att han fått en vision. Lyckan varar naturligtvis inte länge när döden börjar beta av dem en efter en.
Min åsikt: Självklart ser man denna, men mina förväntningar är på nivån att jag bara vill se hur dom dör, handlingen har aldrig varit deras starkaste sida.

Film: Jägarna 2

Genre: Thriller
Handling: Den här gången återvänder Erik, mer livstrött än Martin Beck, med ambitionen att sära på jobb och familj, då han kallats upp som Rikskrims bäste förhörsledare, något som går sådär. En ung kvinna har försvunnit i en liten håla i norr, den lokale småtjuven Jari Lipponen (Euro Milonoff) pekas tidigt ut som den skyldige och när byns råskinn, tillika polisman Torstens (Peter Stormare) personliga vendetta kommer i vägen för utredningen plockas Erik in för att lösa biffen. Hans snokande i familjehemligheter uppskattas inte av Torsten som menar att fallet redan är löst och inte blir deras relation lättare att hålla professionell av att Torsten är styvfar till Eriks brorson.
Min åsikt: Såg inte ettan och kommer inte se detta heller. Jag är väldigt kräsen vad gäller svensk film. Skulle kunna räkna upp det jag gillar på mina händer, även om en hand skulle vara amputerad.

Film: The greatest movie ever sold

Genre: Dokumentär, Komedi
Handling: Reklam, varumärken och produktplacering är något alla kan relatera till då det spridit sig från TV och tidningar till filmer och alldagliga ting som restauranger. Spurlock utforskar världen genom att göra en dokumentär som han helt finansierar genom att sälja den till diverse sponsorer. Vi får följa en kamp där han försöker hitta villiga företag (de stora namnen nobbar helt) som nappar för att sedan försöka behålla integritet och samtidigt tvingas göra reklam för företagens produkter.
Min åsikt: Har inte sett dom tidigare filmerna, men har förstått att det är en Michael Moore fast i komisk vinkel som vi har att göra med. Jag ser den inte.

Film: Zookeeper
Genre: Komedi, Romantik
Handling: Kevin James spelar sin femtielfte klantiga loser som nobbas under sitt frieri till snobbiga flickvännen (Leslie Bibb) med motiveringen att han jobbar på ett zoo. År senare är han chef för djurparken och allt rullar på tills exet dyker upp igen och rör upp känslor. Självfallet kan zoodjuren snacka och ska nu försöka lära James att "fånga sin hona". På ett hörn finns också en söt djurskötare (Rosario Dawson).
Min åsikt: Låter som en rolig barnfilm, vilket kan vara mysigt ibland men inget att lägga 100kr på. Tycker James är rätt enformig som skådis också.



16 september

Film: Colombiana
Genre: Action, Drama, Thriller, Äventyr
Handling: Cataleya (Amandla Stenberg) har inte den lättaste av uppväxter. Farsan är involverad med maffian och i ett försök av avsluta affärer skickar en sådan där riktigt ond och mäktig gangster ut torpeder efter familjen. Hon är dock ingen hjälplös lammunge och i skoluniform och med skinn på näsan tar hon till flykten, och ser till att hamna hos en likväl kriminell men vänlig släkting (Cliff Curtis) i USA. Hon tvingar honom att lära henne döda så att hon som vuxen, superfoxy kombo av Lara Croft och Foxy Brown (i Saldanas form) kan ta en gruvlig hämnd på gangstergänget som knäppte morsan och farsan.
Min åsikt: En film i min smak, den här skulle jag lätt kunna se på bio. Handlingen verkar sjukt bra och det känns som att man får se en ny Leon. Men självklart inte lika bra.

Film: Friends with benefits
Genre: Komedi, Romantik
Handling: Två vänner bestämmer sig för att ha okomplicerat sex med varandra i brist på andra erbjudanden. Reglerna är att inga känslor får komma i vägen och trassla till det.
Min åsikt: Kunis och JT är anledningen till att se detta. Men självklart kan man hela filmen utantill trots att man inte sett den.

Film: Jane Eyre

Genre: Drama, Romantik
Handling: ane Eyre (Wasikowska) rusar förtvivlat genom den engelska landsbygden. Det regnar, hon gråter och skitar ner sin eleganta rock när hon sjunker ner i gyttjan. Väldigt dramatiskt. När hon tas om hand av några vänliga syskon får vi se hennes tragiska historia i återblickar. Hur hon som upprorisk flicka adopterad av sin elaka faster vägras kärlek och istället förskjuts av sina släktingar som skickar henne på Flickskola från Helvetet. Hon hamnar så småningom som guvernant på en maffig herrgård där hon blir privatlärare till en fransk flicka. Snart uppstår heta känslor mellan Jane och husets herre, Mr. Rochester (Fassbender) som – naturligtvis – har en chockerande hemlighet i bakfickan.
Min Åsikt: zzzzZZzZZzzz

Film: Kärlek i Normandie
Genre: Drama
Handling: Angèle är en 27-årig kvinna med ångest i blicken och som desperat försöker hitta någon att klamra sig fast vid, även om det bara är tillfälligt sex. Genom en dejtingsajt hittar hon fiskaren Tony, en rundlagd man i 40-årsåldern, och något mer omaka kan man knappast tänka sig. Han är en ansvarsfull, typisk storebror, som tar hand om sin mamma sedan pappan dött. Angèle däremot, med sin kolsvarta eyeliner, har suttit i fängelse och har dålig kontakt med sin son. Att se henne försöka hjälpa till i fiskeriarbetet är som att se en elefant i en glasbutik, åtminstone till en början. Problematisk är definitivt hennes mellannamn.
Min åsikt: Handlingen låter intressant, tror dock jag ser den hemma.



23 September

Film: Crazy, Stupid, Love
Genre: Komedi
Handling: Steve Carells Cal dumpas av sin fru Emily i filmens inledning, efter 25 års äktenskap. Cal tar sitt pick och pack och flyttar ut och spenderar dagarna på den lokala baren där han sitter ensam och gnäller över att hans fru ligger med den där dryga kollegan David Lindhagen (Kevin Bacon).
Min åsikt: Låter hur bra som helst, har även sett trailern. Sköna skådisar också.



30 september


Film: The Three Musketeers
Genre: Action, Romentik, Äventyr
Handling: Efter ett misslyckat uppdrag lever de en gång i tiden så kända musketörerna Athos, Porthos och Aramis ett liv i skymundan, men de väcks till liv av den unga och äventyrslystna D’Artagnan (Logan Lerman) som kommer till Paris för att uppfylla sin dröm - att bli en musketör. Snart blir de indragna i sitt svåraste uppdrag någonsin - att rädda Frankrike från ett krig med England.
Min åsikt: PEPPAD!!!! Älskar Musketörer, älskar Orlando, älskar den här typen av film!!!!!!!! Vilken avslutning på månaden!




Kommentarer
Postat av: Erik

Du borde se första Jägarna, den är riktigt bra.

Kolla in min intervju med Peter Stormare: http://www.filmkritikerna.se/intervju-med-peter-stormare

2011-09-16 @ 12:54:27
URL: http://www.filmkritikerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0