David Beckham vs. Adam Brody

Nu ska jag ställa mina två stilikoner mot varandra. Jag ska beskriva hur dom bär likadana plagg, fast på olika sätt.
 
Vi börjar med mitt favoritplagg.

 
T-shirten är något varje kille bör tänka på. Det är tidlöst och kan kläs upp på massa olika sätt.

Adam Brody kör oftast på en tajtare look med tryck. Han är inte rädd för färg, men han vill ha en vintagekänsla både på färgen och trycket, det ska vara utslitet och se ut som att han haft den i några år.

Becks däremot gillar inte mycket tryck, oftast är det en enkel vit t-shirt eller grå, passformen är lagom slim, men mycket mer regular än vad Brody kör.
 
Tips på märke och köpställe: H&M (Divided) , MQ, Filippa K
 
Tips på märke och köpställe: Urban Outfitters, Topman, JC
 
 
Jeans är också viktigt. För mig är det viktigast då jag jobbar med jeans. Det man först bör tänka på är att det är skorna som väljer jeansen, inte tvärtom. Har du ofta smalare sneekers eller kängor skulle jag föredra smal fotvidd, har du mycket Air Max och Air Force one så är straight och loose att föredra. Becks varierar vilt medan Adam Brody kör på straight fit. Där går han emot min tes då han bara kör converse- och vans-modeller. Men han vill åt den där nördiga looken.
 
Tips på märke och köpställe: JC (Crocker), H&M, Cheap Monday
 
Tips på märke och köpställe: G-star (3301 Low Tapered), Wrangler
 
 
Skorna då? Jag sa innan att dom väljer jeansen och inte tvärtom. Men hur väljer man rätt skor då? Här gör många killar fel. Dom kör på samma skor till alla outfits, oavsett om dom ska ut eller till mataffären.

Jag har dom här förslagen som jag själv äger.

New Balance: Bekväma och töntiga. Mataffären, promenader
Air Max: Lösare jeans och luvtröja, påväg till fotbolls- och tennismatch.
Kängor: Slimjeans och tapered fit jeans, när man vill vara lite "trashigare"
Converse: Funkar på alla brallor och känslor förutom långa arbetsdagar och lösa jeans.
Eleganta skor: Kostym
Högglansiga skor: Smoking
Slitna låga finskor: Om jag vill ha kavaj och jeans men inte vara jätteuppklädd.

Adam Brody kör rakt av på Vans eller Converse. Han knyter dom i en såkallad "Töntknytning". Vanligtvis stoppar man in skosnören i skorna efter man knutit dom, han låter ögglorna hänga fritt.

David åt andra sidan varierar friskt. Ena dagen är det Air Force One, andra dagen kängor, tredje dagen eleganta låga skor till kostym.
 
Tips på märke och köpställe: Frye boots, Scorett
 
Tips på märke och köpställe: Nike, Adidas, Footlocker, Stadium
 
Tips på märke och köpställe: Vans, Original Penguin, H&M, Sneekers and stuff

 
Nu till ett annat favoritplagg. Det mest klassiska. Adam Brody och Becks är väldigt lika här, framförallt så bär dom upp den rutiga skjortan väldigt likt. Båda har gärna en under t-shirt. Skillnaden är att Becks oftast stoppar in halva skjortan medan Brody kör på breda chinos och har den lite ledigare.

Tips på märke och köpställe: Abercrombie & Fitch, H&M Divided, JC, G-star
 
Tips på märke och köpställe: Abercrombie & Fitch, H&M Divided, JC, G-star.
 
Adam Brody gillar också att köra Oxfordskjortan väldigt mycket, även om den är mer ledig än preppy. Den kan man köpa på Ralph Lauren på NK. När Becks inte kör rutigt älskar han denimskjortan som han bär upp snyggast i världen.
 
Det här plagget är något alla killar ska investera i. Jag tycker att för många svenska killar fegar med passformen. Dom köper inte för tajt. Regeln är att du ska köpa den så att du knappt kan stänga den, om det är äkta läder. Annars får du köra två olika storlekar, en när du stänger med grovstickat under, och en som du kör med t-shirt under och använder som en "kavaj".
 
Beckham gillar bikermodellen mer. Han kör motorcykel och älskar den där hårda och grova attityden på skinnpajen. Adam Brody däremot kör den lite mer ungdomliga looken med muddar och tunnare skinn, typ lammskinn.
 
tips på märke och köpställe: Belstaff, G-star, Acne
 
Tips på märke och köpställe: JC, H&M, Topman

 
På senare år har detta blivit mer och mer min favoritoutfit. Det är elegant, och klassiskt. Väldigt enkelt att matcha också. Passformen är också här något vi svenskar (även om vi är bättre än resten av världen) fegar ur på. 2014 års kavaj och kostym tycker jag ska vara väldigt smal och väldigt kort, så du kan skippa byxorna ibland och köra chinos eller jeans. Slagen på en kavaj varierar, även om det på senare år är väldigt mycket smalare. Jag föredrar smalare själv men kan köra bredare om det är en fest. Smokingkavajer har oftast bredare slag.
 
Beckham är väldigt brittisk och elegant i kostymen. Passformen är perfekt och han kör på den breda slipsen som jag också uppskattar mer än den poppiga trådsmala varianten som svenskarna har runkat av från 2004 och framåt.
 
Adam Brody ser man inte trivs i kostym. Därför kör han oftast button downskjortor uppknäppta. När han "måste" ha slips är den lite lösare knuten.
 
Tips på märke och köpställe: Tiger, Filippa K
 
Tips på märke och köpställe: Ströms, Oscar Jacobson, Framförallt skräddarsydd, det kan man göra på massor av ställen, då väljer du tyg själv och den måttas upp efter dina mått.
 
 
 
Jag är inget större fan av kepsen. Jag har dock försökt att hitta Adam Brodys Nike Air keps i flera år utan resultat. Han kör gärna den, främst för att hans hår är krulligt och att han inte fixar det väldigt ofta.
 
Beckham kör antingen dom klassiska baseballkepsarna eller truckerkeps. Keps slänger han på om han ser Lakers eller är ute med barnen och orkar inte fixa håret.
 
Tips på märke och inköpsställe: Ni får komma med tips, jag har letat och letat.
 
Tips på märke och inköpsställe: Footlocker, Stadium m.m
 
 
Här väljer båda klassiska Rayban Wayfarer 2014. Becks körde dock väldigt mycket pilot innan. Här finns det egentligen bara ett tips från mig: Ha inte dom inomhus eller på t-banan om du inte heter Adam Brody eller David Beckham.
 
 
Tips på köpställe: NK och fejk på H&M och utomlands.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0