Inception - Årets bästa film, alla kategorier

Jag har i början av 2010 skrivit en lista på vad jag ska se på bio under året. Efter att jag sett varje film så kommer jag skriva en liten sammanfattning av den här på bloggen. Här är alla 10 filmer jag ska se och hur hajpad jag är på att se de. 1 = otroligt hajpad, 10 = inte hajpad men ska se den.

Filmen som är i fet stil är den jag skriver om idag. Och dom som är i kursiv stil är dom som jag redan skrivit om. Understrukna titlar är dom som jag redan skrivit om, klicka på namnen för att läsa.

1. Vägen 
2. Robin Hood
3. Harry Potter och Halvblodsprinsen del 1
4. Shutter Island
5. The Expendables
6. Narnia: Caspian och skeppet gryningen
7. Inception
8. Prince of Persia
9. Percy Jackson: Kampen om åskviggen
10. En galen natt



Inception

Genre:
Sci-fi, Thriller, Action
Längd: 2 timmar  28 minuter
Skådisar: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Paige m. fl.
Sällskap: Nathalie
Min åsikt:
Inception är utan tvekan bland dom bästa filmerna jag någonsin sett. Med det vill jag börja.

Filmupplevelsen i sig var magisk. Jag och Nathalie hade äran att se denna storfilm på vår semester i Pula. Den årliga filmfestivalen äger rum där. Det ser ut såhär.


Vi satt dock mycket bättre än detta perspektiv, precis i mitten.

Jag har faktist inget negativt att säga om den här filmen. Den handlar om det mänskliga sinnet (drömmen) Leonardo DiCaprio står för huvudrollen och redan här visste man att det inte kunde gå fel. Han gör en av sina bästa roller någonsin, när ska han få en Oscar?

Filmen byggs upp perfekt. Första delen får vi lära känna karaktärerna och få reda på hur man går till väga för att tränga sig in i en människas hjärna när den sover. Det är det Leos karaktär (Cobb) är den bäste på.

Efter ett tag inser man som tittare att det verkar vara rätt simpelt att vandra omkring i folks drömmar, så vad gör filmskaparen Chris Nolan då? Han gör så Leo och sitt posse ska byta ut en dröm, och göra att man somnar i sin dröm, och sen somnar man i sin andra dröm, och sen somnar man i sin tredje dröm, för att lura sitt undermedvetna, så man absolut inte har en aning om att man drömmer.

Låter det konstigt? Det ska det göra, men efter 15 minuter in i filmen faller allt på plats. Jag kan likna filmen i en blanding av Mission Impossible och Matrix.

Skådespelarna är även dom grymma. Eller vad sägs som:
Leonardo DiCaprio i sin bästa form
Joseph Gordon-Levitt (500-days of Summer) En av dom största talangerna i banschen.
Ellen Page (Juno och Hard Candy) Också ett stort framtidslöfte, Född 1987.
Cillian Murphy (Batman Begins och 28 dagar senare) En skådis man får rysningar av.
Michael Caine (Batman Begins och Dark Knight) En legend.


Självklart har Nolan med folk som var med i dom senaste Batmanfilmerna. Men dom är bara med i små biroller, hela filmen ÄR Leo. 

Man ser på tonen i filmen att det är samma skapare. Även musiken är där, som en storfilm ska vara.

Du måste se detta på bio, för märk mina ord, jag har aldrig gått ifrån en bio med gåshud som sitter i en timme. Jag satt på helspänn under 2 timmar och 28 minuter, fast klockan var halv tre när den tog slut. Och vilket bra slut det var!!!!!!!!!!!!

Får inte Leo eller filmen en Oscar 2011 så gör jag en åt honom och Fed-Exar den.


Mitt betyg: 5 av 5 (Skulle det finnas 6 så skulle den fått det)


Kommentarer
Postat av: Tush

Riktigt bra film =)

2010-08-13 @ 08:44:29
URL: http://www.filmkritikerna.se/inception
Postat av: SweGizmo

Du har en bra blogg.. :)

2010-08-19 @ 23:22:48
URL: http://swegizmo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0