Inför: Harry Potter och Dödsrelikerna Del 2

Nu är det snart dags. Vi flög, inte med kvast eller bil, utan med flygplan, ner till Kroatien och Pula onsdagen den 13 Juli 2011. Samma kväll hade Den sista delen av Harry Potter-sagan sin premiär i Sverige. Jag ville vänta, jag hade inget annat val än att vänta tills imorgon, Tisdagen den 19 juli 2011, på att få se det sista slaget mellan det goda och det onda, på kanske det vackraste sätt man kan se på bio.

Tio år har gått sedan den första filmen visades. Jag själv började väl se dom 2004. Från en början så jämnförde jag ju allt med Sagan om Ringen i den genren, och då finns det liksom ingenting som är nära. När jag istället såg storyn utvecklas till det mörkare och vuxnare, och insåg att den är så bred i sitt budskap, så slappnade jag av lite och gav den en chans. Nu kan jag knappt vänta tills imorn, eller i höst då en stor megabox släpps på dvd.



Vi ska åka in till stan imorn i tid för att först äta en god middag jag och Nathalie (Som också är ett Harry Potter-fan). Efter middagen så börjar filmen 23.15 i Amfiteatern i Pula. Eller "Arenan" som vi kallar den som bor här nere.

Den ser ut som en minicolosseum. Och visst härstammar den från Romarriket, som täckte denna del av sydeuropa under den tiden. Arenan är den 6:e största Amfiteatern i världen. 


Ett monument Pulaborna är stolta över


Innuti Arenan

Under Antiken användes arenan till Gladiatorspel. Under medeltiden blev det en plats för Riddarspel, och 1953 när Pula Filmfestival startades så blev det en arena som till slut når oss fram vid 2011 där Harry Potter och Lord Voldermort också ska spilla sitt blod på den mäktiga Arenan. 


Pula Filmfestival invigs

Varje år så har man altså en festival där man visar inhemska filmer med storfilmer. Jag såg bland annat Inception här förra året (Läs här). Nu när det ska summeras för en sista Harry Potter film kommer vi vara där först, ha stjärnorna över våra huvuden och massvis med folk runt omkring oss. Vässa Trollstavarna, fram med ugglorna och hoppa på kvastarna. För nu är det snart dags...Wingardium Leviosa.


Rätt häftigt


Vår hjälte

Här kan du läsa om mina omdömen angående dom första 7 filmerna. Klicka på dom för att öppna.

Del 1: Harry Potter: De vises sten
Del 2:
Harry Potter: Hemligheternas Kammare 
Del 3:
Harry Potter: Fången från Azkaban
Del 4: Harry Potter: Flammande Bägaren
Del 5: Harry Potter: Fenixorden
Del 6: Harry Potter: Halvblodsprinsen
Del 7: Harry Potter: Dödsrelikerna DEL 1



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0